﴿۱۶۶﴾ وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ

و همسراني را كه خدا براي شما آفريده است رها مي‏كنيد؟ شما قوم تجاوزگري هستيد. 

 

مستحضريد كه زوجه مثل زوج آن فصاحت را ندارد لذا در قرآن كريم اصلاً كلمه زوجه يا زوجات به كار نرفته همه‌اش زوج و ازواج به كار رفته ﴿اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ﴾[22] ، مرد زوج زن است زن زوج مرد است در فارسي نيازي به تاء نيست در عربي هم بعضي از كلمات نيازي به تاء نيست حالا ما خيال كرديم همان طوري كه عمّه را عمّه مي‌گوييم خواهر را بايد همشيره بگوييم خب مگر فارسي تاء تأنيث قبول مي‌كند همشير ديگر, در عمو و عمه خب چون عمه عربي است بله جا براي تاء تأنيث است اما در همشير تاء تأنيث براي چه؟! زوج هم معنايش اين است كه اگر كنار او قرار بگيرد مي‌شود دوتا. حالا گاهي هم براي اينكه اشتباه نشود زوجه مي‌گويند ولي غرض اين است كه تعبير صحيح همان زوج است.

 ﴿بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ﴾ اين با جمله اسميه با تعبير ﴿عَادُونَ﴾ نشان مي‌دهد كه اين نهايت مبالغه است در تعدّي و تجاوز اينها همان كاري كه شيطان گفته كه من اينها را مي‌گويم ﴿فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ﴾[23] اين يكي از مصاديق تغيير نظام خلقت است.

حرف خود قوم لوط است كه گفته شما مقدس‌نمايي مي‌كنيد ﴿إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ﴾[8] خب اينها كه به حضرت لوط(سلام الله عليه) و مؤمنان به او اهانت مي‌كردند چه مي‌گفتند؟ جريانش را كه در سورهٴ مباركهٴ «اعراف» و اينها خوانديم فرمود شما مقدس‌نمايي مي‌كنيد شما عقب‌افتاده‌ايد شما چه حرف مي‌زنيد حرفي براي گفتن نداريد بي‌خود خودتان را به طهارت مي‌زنيد اين يك امر فطري است امر علمي است بشر پذيرفته آن وقت هم همين حرف را مي‌گفتند خب اين دنيايي كه جايزه صلح نوبل را به اشقي‌الأشقيا مي‌دهد حقوق بشر را هم به اشقي‌الأشقيا مي‌دهد خب اين شما توقع داريد فرهنگ‌سازي نكند كار قوم لوط را رايج نكند علمي نكند. قصّه‌اي را  مرحوم بوعلي نقل كردند كه برخي از حيوانات چشمشان را بستند كه با محارمشان جمع بشوند وقتي اين حيوان چشم باز كرد آن قدر خودش را به زمين زد تا هلاك شد حيوانات هم اين كار را نمي‌كنند. آري ممكن است همان طوري كه چهارتا انسان را در اثر بدآموزي بيراهه ببرند چهارتا حيوان دست‌آموز را هم ممكن است بيراهه ببرند اما كفي بذلك فخرا, حرفي از حرف وحي بالاتر نيست فرمود: ﴿مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قِيلاً﴾[9] اين مي‌فرمايد اين بر خلاف فطرت است فطرت نيازي دارد ذات اقدس الهي آن را هم آفريده ﴿تَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ﴾[10] اين نيازها را از راه صحيح برطرف كرده حالا اينها آمدند از راه غير صحيح دارند نيازشان را به نحو كاذب برطرف مي‌كنند

The punishment of the person who commits it is slaughter.This deed is so hideous and indecent that even if a person has sexual intercourse with an animal, the flesh of that animal is religiously forbidden to be consumed.

كلمه (تذرون ) به معناى (تتركون ) است، يعنى زنان را رها مى كنيد، و اين كلمه ماضى ندارد، يعنى از ماده (ذرو) ماضى ساخته نشده است.

 

 

در جمله (ما خلق لكم ) آنچه به ذهن نزديكتر است اين است كه مراد از آن عضوى است از زنان كه با ازدواج براى مردان مباح مى شود

و اما اينكه بعضى از مفسرين احتمال داده اند كه مراد از لفظ (ما) زنان، و جمله (من ازواجكم ) بيان آن باشد، احتمالى است بعيد.

 

(بل انتم قوم عادون ) - يعنى بلكه شما مردمى متجاوز و خارج از آن حدى هستيد كه فطرت و خلقت برايتان ترسيم كرده. پس ‍ اين جمله در معناى آيه (انكم لتاتون الرجال و تقطعون السبيل ) مى باشد.

پس، از همه مطالب گذشته روشن شد كه كلام خداى تعالى بر اساس حجتى برهانى است كه به آن حجت اشاره فرموده است.

 

سوال

سوالی که اینجا ایجاد میشود این است که یکی از مشکلات حضرت لوط ادامه نسل بشر است. آیا میتوان در جاهایی که رشد جمعیت هست این کار را انجام داد. آیا میتوان از طریق دیگر بچه دار شد و این مشکل را حل کرد کما اینکه هم اکنون این گونه در حال انجام است مثل رحم اجاره ای ولی زمان حضرت لوط این دو مورد نبود.

ایه مورد نظر در سوره عنکبوت شاید به معنی قطع نسل نباشد بلکه قطع طریق درست برای ادامه نسل باشد.