﴿۱۶۵﴾ أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ 

آيا در ميان جهانيان، شما به سراغ جنس ذكور مي‏رويد؟ (اين زشت و ننگين نيست ؟). 

كلمه (عالمين ) به معناى جماعتى از مردم است.

 يك بيان نوراني از امام رضا(سلام الله عليه) است كه حضرت فرمود: «كلّما أحدثَ العبادُ مِن الذّنوب ما لم يَكونوا يعمَلون أحدَثَ الله لهم مِن البلاء ما لم يكونوا يَعرِفون»[7] اين از بيانات نوراني آن حضرت است كه مرحوم كليني نقل كرده يعني هر وقت مردم يك گناه بي‌سابقه انجام بدهند يك بلا و عذاب بي‌سابقه‌اي هم دامنگير آنها مي‌شود الآن شما ببينيد اين مشكل ايدز و امثال ايدز اين بيماريها خب قبلاً اصلاً سابقه نداشت نه اينكه قبلاً بود و نمي‌توانستند معالجه كنند گناهان بي‌سابقه باعث اين عذابها و دردها و بلاهاي بي‌سابقه است اين‌چنين نيست كه انسان يك چيز جدايي در عالَم باشد حوادث عالم در انسان مؤثر است اعمال انسان در حوادث مؤثر است اين طور نيست كه اين بيگانه باشد و عالم از او بيگانه همان طوري كه رخدادهاي جهان در تصميم‌گيريهاي انسان در كيفيت زندگي انسان مؤثر است اعمال انسان هم در پيدايش حوادث مؤثر است.

 اين بخش مكرّر در قرآن كريم گذشت كه فرمود اگر مردم عمل صالح داشته باشند ايمان داشته باشند بيراهه نروند راه كسي را نبندند ما باران به موقع مي‌فرستيم بركات آسماني بركات زميني نصيبشان مي‌كنيم ﴿وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَي آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ وَلكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ﴾[8] فرمود اگر اينها مردان صالح باشند به خدا و قيامت اعتقاد داشته باشند ايمان داشته باشند ما فصول چهارگانه اينها را تنظيم مي‌كنيم.

 

خب اگر فرمود: ﴿وَقَدَّرَ فِيهَا اقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ﴾[9] يعني «في أربعة فصول» در قرآن فرمود اگر شما به‌راه بوديد اين نعمتها هست خدا به عدد عطش هر گياهي يك قطره مي‌فرستد منتها اگر يك جامعه لايق بودند اين باران را براي آنها مي‌فرستد وگرنه به درياها راهنمايي مي‌كند فرمود ما بايد فرمان بدهيم به اين بادها كه ابرهاي باردار را كجا زايمان كنند ﴿وَأَرْسَلْنَا الرِّيَاحَ لَوَاقِحَ﴾[10] كار ماست بنابراين اين‌چنين نيست كه دعاي باران بي‌اثر باشد نماز استثقا بي‌اثر باشد سخن صريح ذات اقدس الهي اين است كه اينها چون بيراهه رفتند ما نعمتهايمان را كم كرديم اگر به‌راه باشند ﴿لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَي آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّماءِ﴾ خب اين هست حالا كه اين‌چنين است بيان نوراني امام رضا(سلام الله عليه) اين است كه اگر يك وقت جامعه‌اي گناه جديد انجام داد گرفتار يك عذاب جديد مي‌شود لوط(سلام الله عليه) به قومش فرمود اين گناهتان بي‌سابقه است

حالا اینجا این سوال مطرح میشود که چرا بعضی کشورها در گناه غرق هستند و کشورشون پر از نعمت هم هست

جواب آقای قراتی این هست که بعضی وقتها چایی از دستمون میریزه روی عینک, لباس سفید و فرش تو خونمون. عینک رو سریع تمیز میکنیم چون جلوی دیدمون هست,لباس سفید هم چون سفید است رفتیم تو خونه مشت و مال میدیم تا تمیز بشه ولی فرش رو که رنگش تیره است رو میزاریم آخر سال با چوب میزنیمش. هر چقدر انسان نزدیک تر و سفید تر باشد خداوند تمیز کردن آن رو سریعتر انجام میدهد

 

اين ﴿مِنَ الْعَالَمِينَ﴾ ما در ﴿اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ﴾[11] از كلمه ﴿الْعالَمِينَ﴾ چه مي‌فهميم؟ يعني عالَم انسانها يا نه, مطلق عوالم؛ عالم جن يك صورت دارد عالم حيوانات دريايي يك صورت دارد پرندگان يك صورت دارند حيوانات وحشي يك صورت دارند حيوانات حلال‌گوشت يك صورت دارند هر كدام يك عالمي دارند خدا ربّ‌العالمين است بيان نوراني حضرت لوط(سلام الله عليه) اين بود كه كاري شما كرديد كه هيچ كس نكرده و نمي‌كند نه جنها مي‌كنند نه سگها مي‌كنند نه خوكها مي‌كنند شما از اين حيوان‌شناس‌ها سؤال كنيد آيا سگ نر با سگ نر جمع مي‌شود يا نه؟! بيان حضرت لوط اين بود كه كاري كرديد كه هيچ كسي نمي‌كند نه تنها انسانها; ﴿مِنَ الْعَالَمِينَ﴾. اينكه ذات اقدس الهي درباره برخي از انسانها فرمود: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾

 

 شما كاري كرديد كه نه پرنده مي‌كند نه درنده مي‌كند نه صحرايي مي‌كند نه دريايي مي‌كند ﴿مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ﴾ آخر اين چه كاري است داريد مي‌كنيد؟! اين ﴿فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ﴾[15] را كه شيطان تهديد كرده احياناً مي‌تواند يكي از مصاديق تغيير خلقت هم همين كار باشد در قرآن كريم فرمود: ﴿تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ﴾[16] راه را مي‌بنديد براي اينكه ازدواج و نكاح براي حفظ نسل است اينكه نسل توليد نمي‌كند.

 

سوره ۴: النساء - جزء ۵ - ترجمه مکارم شیرازی

لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِكَ نَصِيبًا مَفْرُوضًا ﴿۱۱۸﴾

خداوند او را از رحمت خويش بدور ساخته و او گفته است كه از بندگان تو سهم معيني خواهم گرفت. (۱۱۸)

 وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا ﴿۱۱۹﴾

و آنها را گمراه ميكنم و به آرزوها سرگرم مي‏سازم و به آنها دستور مي‏دهم كه (اعمال خرافي انجام دهند و) گوش چهارپايان را بشكافند و آفرينش (پاك) خدائي را تغيير دهند، (فطرت توحيد را به شرك بيالايند) و آنها كه شيطان را به جاي خدا ولي خود برگزينند زيان آشكاري كرده‏ اند. (۱۱۹)

 يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا ﴿۱۲۰﴾

شيطان به آنها وعدهها(ي دروغين) ميدهد و به آرزوها سرگرم ميسازد و جز فريب و نيرنگ به آنها وعده نمي‏دهد. (۱۲۰)

 

وجود مبارك لوط فرمود در همه عوالم شما بگرديد اين كار را نمي‌بينيد اگر [حضرت لوط] پيغمبر نبود كه خب آدم مي‌گفت شما از كجا مي‌گوييد در حيوانات نيست در جنها نيست اين چون كلام الله است ديگر همان طوري كه در سورهٴ «فجر» فرمود: ﴿الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلاَدِ﴾[21] ما با ضرس قاطع پذيرفتيم چرا چون كلام كسي است كه از كلّ جهان خبر دارد او فرمود در جهان اين طرزي كه عاد ساخته بودند بي‌سابقه است ما هم مي‌گوييم سمعاً و طاعتاً اين بيان مبارك لوط پيغمبر كه فرمود احدي از عالمين اين كار را كرده و نمي‌كند مي‌گوييم حق است و درست است براي اينكه اين از وحي خبر مي‌دهد از تجربه خبر نمي‌دهد