(5) وَالَّذِينَ سَعَوْ فِي آيَاتِنَا مُعَاجِزِينَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مِن رِّجْزٍ أَلِيمٌ
(5) وَالَّذِينَ سَعَوْ فِي آيَاتِنَا مُعَاجِزِينَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مِن رِّجْزٍ أَلِيمٌ
(5) كساني كه سعي در (تكذيب) آيات ما داشتند و گمان كردند [می توانند] ما را عاجز کنند عذابي بد و دردناك خواهند داشت.
و از آنجا كه بخش ديگر عدالت در مورد مجازات گنهكاران و مجرمان است در آيه بعد مى افزايد: (و كسانى كه سعى در تكذيب آيات ما و ابطال و انكار آن داشتند، و تصور مى كردند از حوزه قدرت ما مى توانند بگريزند، براى آنها عذابى از بدترين و دردناكترين عذابها خواهد بود).
در آنجا سخن از (رزق كريم ) بود و در اينجا از (رجز اليم ) است .
بعضى به اين نكته توجه كرده اند كه در اينجا قرآن به هنگام بيان نعمتهاى بهشتيان كلمه (من ) را بيان نكرده ، تا دليل بر وسعت آن باشد، ولى اين كلمه در مورد عذاب آمده تا نشانه محدوديت نسبى و بيان رحمت او باشد.
(سعوا) از ماده (سعى ) به معنى هر گونه تلاش و كوشش است ، و در اينجا منظور كوشش براى تكذيب و انكار آيات حق و باز داشتن مردم از گرايش به آئين پروردگار است .
ظاهر اين «مِن» با كرامت الهي با رحمت الهي است فرمود: ﴿وَيَعْفُوا عَن كَثِيرٍ و از بسيارى [خطاهاى شما] درمى گذرد﴾ [21] هماهنگ است وگرنه اين از اينجا ناشي نميشود كه محصول كار خودشان را به آنها ميدهند فرمود اين تازه ﴿مِن رِّجْزٍ أَلِيمٌ﴾ است ولي آنجا ﴿لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ﴾ سخن از تبعيض نيست آنجا ديگر بدون «مِن» تبعيضيه است اينجا با «مِن» تبعيضيه.
اما اينها كه معاجزند، كارهاي ضدّ فرهنگي ميكنند چه در بخش تبليغ چه در بخش تعليم چه در بخش تزكيه ميخواهند دين ما را عاجز كنند. اينها بخواهند كار ما را و ما را عاجز كنند اين شدني نيست تمام تلاش و كوشششان اين است كه هر وقت پيامبران و انبيا(عليهم الصلاة و عليهم السلام) آمدند دارند تعليم و تبليغ و تزكيه ميكنند آنها كارهاي ضدّ فرهنگي ميكنند كه نميگذارند انبياي الهي، معصومين، اهل بيت(عليهم السلام) كارهاي اينها پيش برود اين را ميگويند معجز[ م ُ ج ِ ]، اين را ميگويند معاجز; فرمود اينها در ميدان تبليغ و تعليم و تزكيه فرهنگي ما مانع ايجاد ميكنند يا شبهه ايجاد ميكنند يا اغوا ميكنند نميگذارند دين پيش برود ولي ما بالأخره دين را پيش ميبريم اينها تلاش و كوشش ميكنند كه آيات ما را از پا در بياورند وگرنه مگر فرض دارد كه كسي بتواند با ذات اقدس الهي درگير بشود. ميخواهند جلوي آيات ما را بگيرند آيات ما را عاجز كنند خب معجزه به اين معناست كه ديگران را عاجز ميكند مگر ميشود چيزي معجزه باشد و ديگران بتوانند آن را عاجز كنند البته ممكن است جلوي پيشرفتش را بگيرند فرمود آنها كه در آيات ما با كارهاي ضدّ فرهنگي تلاش و كوشش ميكنند بايد بدانند كه كيفر تلخشان ﴿عَذَابٌ مِن رِّجْزٍ أَلِيمٌ﴾ است اين از نظر پاداش و كيفر.