(65) خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً لا يَجِدُونَ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً

(۶۵) همواره در آن تا ابد خواهند ماند، و ولي و ياوري نخواهند يافت.

 انسان از سه راه مي‌تواند مشكلش را حل كند:

 يا تمام كارها را ديگري به عهده بگيرد كه انسان تحت ولايت او باشد مثل كودك خردسالي كه خودش مشكل‌گشا نيست, وليّ او كارها را انجام مي‌دهد.

 دوم اين است كه بخشي از كارها را خودش انجام بدهد بخشي از كارها را ديگران به او كمك مي‌رسانند مي‌شود نصرت، نصرت يعني نصرت، ولايت يعني ولايت كه كاملاً مرزها از هم جداست.

سوم اينكه نه وليّ دارد نه ناصر ولي دستش را مي‌آورد جلو. اگر كسي هيچ پناهگاهي نداشت وقتي خطري پيش آمد بالأخره با دست جلوي چشمش را مي‌گيرد جلوي صورتش را مي‌گيرد. فرمود اين عذاب‌ ما مستقيماً با صورت او كار دارد ﴿يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ در آن روز كه صورتهاي آنها در آتش (دوزخ) دگرگون خواهد شد﴾.  دست و پاي او هيچ قدرتي ندارند كه با دستشان جلوي صورتشان را بگيرند

-----

عقوبت انسانی و الهی به چه معناست و آیا عذاب جهنم برای گناهکاران ابدی است؟ از زبان عبدالکریم سروش

https://www.youtube.com/watch?v=C4WgZ1v0i0c&t=733s&ab_channel=AramNobarinia

 

0-10:33

عقوبت  به طور کلی می تواند سه نقش داشته باشد:

- عبرت خود شخص گناهکار

- عبرت دیگران

- استحقاق مجرم برای عقوبت

عقوبت الهی عین نتیجه عمل است

—-------------

چرایی و چگونگی عذاب اخروی:

چرایی و چگونگی عذاب اخروی: بررسی دیدگاه علامه مجلسی و علامه طباطبایی

 

https://mazaheb.urd.ac.ir/article_8939_c596dec11d8da2b6d9c38d02cd52aa7f.pdf

تأویل، اصطلاحی در علوم قرآنی و در تعبیر عام اصطلاحی است در مطالعات مربوط به فهم نصوص به معنای نوع خاصی برداشت از متن که به نحوی بر خلاف ظاهر متن باشد. قدما این واژه را با تفسیر قرآن مترادف و از این روی تمام آیات قرآن را دارای تأویل می‌دانستند. اما متأخرین آن را به معنای خلاف ظاهر دانسته، آیاتی خاص را دارای تأویل معرفی می‌کنند.