روايات
مطلب ديگر اينكه سرّ مستور بودن روايات اهل بيت همان نهياي است كه برخي از خلفا كردند. در بين قدماي ما خب مرحوم شيخ طوسي جزء قدماي اهل تفسير است و قبل از او طبري است كه امامالمفسّرين است هم دست طبري كوتاه است هم دست شيخ طوسي, اينها معمولاً يا از ابنعباس نقل ميكنند كه زعيم حوزه علميه مكه بود يا از أُبَيّ بن كعب نقل ميكنند يا از عبداللهبنمسعود كه زعيم حوزه علميه عراق بود. خب اين نه تنها براي آن است كه اهل بيت(عليهم السلام) منزوي بودند بلكه نقل حديث تا قرن اول ممنوع بود براي اينكه دومي جلوي نقل حديث را گرفته بود.
https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D9%86%D8%B9_%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB
وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) 23 سال مدرّس رسمي و زعيم حوزه علميه مكه و مدينه بود. آن روز هم مهمترين حوزه علمي, حوزه علمي تفسير بود بخشي هم احكام فقهي را سؤال ميكردند آيه نازل ميشد حضرت معنا ميكرد تفسير ميكرد تأويل ميكرد مهمترين علم رايج آن 23 سال تفسير بود و ذات اقدس الهي وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) را مفسّر و مبيّن معرفي كرد فرمود: ﴿أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى﴾ [11] اما ببينيد هيچ روايتي از وجود مبارك حضرت رسول(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در تفسير اين 23 ساله نيست مگر تعداد اندكي سرّش آن است كه نقل حديث را منع كرده بودند.
وقتي آيه نازل ميشد حضرت رسول(صلّي الله عليه و آله و سلّم) براي مردم معنا ميكرد اينطور نبود كه فقط تلاوت كند فرمود: ﴿يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ﴾ [12] اين اوّلين وظيفه ﴿وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ﴾ [13] وظيفه دوم ﴿وَيُزَكِّيهِمْ﴾ [14] وظيفه سوم, اين ﴿يُعَلِّمُهُمُ﴾ كجاست شما هر چقدر جلوتر ميرويد ميبينيد يا ابنعباس در ميآيد يا ابيبنكعب و مانند اينها.
23 سال حضرت اين ﴿يَتْلُوا﴾ را داشت و ﴿يُعَلِّمُهُمُ﴾ داشت و ﴿يُزَكِّيهِمْ﴾ را داشت وقتي هر چه جلوتر برويد دستتان خالي است اگر ما رواياتي داريم بعدها به بركت اهل بيت از وجود مبارك پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) به دست ما رسيده وگرنه در آن صد سال اول يك كار فرهنگي نكرده بودند. ولي ما هر چه ميكشيم از سقيفه ميكشيم.
خب از شيخ طوسي بالاتر شما چه كسي ميخواهيد داشته باشيد اين در حديث فحل (برجسته) است دو كتاب از كتب اربعه را همين بزرگوار نوشته تهذيب و استبصار را او نوشته خب اگر دستش در روايات تفسيري باز بود او نقل ميكرد در حساسترين جايي كه ما مشكل داريم همان شيخ طوسي فرمود ابيبنكعب اينطور گفته, ابنعباس اينطور گفته خب اگر دست او رسيده بود از تفسير, روايت داشت خب نقل ميكرد.